single

Dlaczego czytanie książek jest ważne dla mózgu

Spadek umiejętności czytania książek może mieć kosztowny wpływ na poznawanie i umiejętności społeczne.

Każdego tygodnia Nuance będzie wykraczał poza podstawy, oferując dogłębne i zbadane spojrzenie na najnowszą naukę i fachowe spostrzeżenia na poruszany temat dotyczący zdrowia.
Dzięki tekstowemu charakterowi treści internetowych, możliwe jest, że przeciętny Amerykanin czyta dziś - a przynajmniej skimming - więcej słów w danym dniu niż ludzie z poprzednich pokoleń. Czytanie książek jednak podupada i trwa już od dziesięcioleci.
W 1978 roku tylko 8% Amerykanów powiedziało, że nie czytało książki w poprzednim roku, według sondażu Gallupa. W zeszłym roku liczba ta wzrosła do 24% - w tym słuchanie audiobooków - zgodnie z badaniem Pew Research Center.
Eksperci twierdzą, że rezygnacja z czytania książek może mieć pewne nieuchwytne konsekwencje dla poznawania. "Ludzie wyraźnie czytają teraz mniej książek niż kiedyś, a to musi się wiązać z kosztami, ponieważ wiemy, że czytanie książek to bardzo dobre ćwiczenie poznawcze" - mówi Ken Pugh, dyrektor ds. badań w zrzeszonych w Jale-affiliated Haskins Laboratories, który bada znaczenie języka mówionego i pisanego.
Pugh mówi, że proces czytania książki obejmuje "bardzo zmienny zestaw umiejętności, które są głębokie i złożone" i które aktywizują wszystkie główne obszary mózgu. "Język, wybiórcza uwaga, stała uwaga, poznanie i wyobraźnia - nie ma wątpliwości, że czytanie wzmocni te wszystkie umiejętności" - mówi. W szczególności, czytanie powieści i dzieł narracyjnych niefikcyjnych - w zasadzie książek, które opowiadają historię - kształtuje wyobraźnię czytelnika i aspekty poznania, które inne formy czytania najczęściej zaniedbują - mówi.
Pugh mówi, że obecnie wśród nauczycieli i naukowców toczy się debata na temat tego, czy pewne rodzaje czytania są lepsze lub gorsze od innych. Często zderza się czytanie online w celu uzyskania informacji z czytaniem powieści dla przyjemności. Ale Pugh mówi, że oba te działania wyraźnie oferują korzyści, a więc prawdziwe ryzyko polega na porzuceniu jednego na rzecz drugiego.
"Czytanie pomaga nam przyjąć perspektywę postaci, z którymi normalnie nie mielibyśmy do czynienia, i dać nam poczucie ich psychologicznych doświadczeń".
"Jest tylko tyle minut dziennie na robienie rzeczy, które są edukacyjne i dobre dla mózgu, a jeśli cały ten czas spędza się na klikaniu w hiperłącza i surfowaniu po sieci, a żadnej nie spędza się na czytaniu książek, to myślę, że mózg jest na to uboższy" - mówi.
Oprócz wzmacniania mózgu, istnieją dowody na to, że czytanie książek może pomóc w kontakcie z przyjaciółmi i ukochanymi". "Wielu teoretyzowało, że czytanie fikcji poprawia umiejętności społeczne, ponieważ fikcja często skupia się na relacjach międzyludzkich" - mówi Maria Eugenia Panero, pracownik naukowy w Yale Center for Emotional Intelligence.
Panero podkreśla, że badania przeprowadzone w 2013 roku wykazały, że czytanie fragmentów "literackiej" literatury pięknej - w przeciwieństwie do literatury faktu czy popularnej fikcji - doprowadziło do poprawy testów, które mierzyły teorię umysłu czytelnika. "Teoria umysłu jest definiowana jako zdolność do rozpoznawania stanów wewnętrznych innych - ich myśli, przekonań, intencji, emocji itp.
Konsekwencją tych badań było to, że czytając fikcję literacką - nawet trochę - ludzie mogli poprawić swoją zdolność do rozpoznawania i empatii z uczuciami i punktami widzenia ludzi, którzy byli inni od siebie. "To było ekscytujące, ponieważ było to badanie przyczynowo-skutkowe", co oznacza, że czytanie fikcji w rzeczywistości wydawało się sprawiać, że jeden z aspektów ludzkiego mózgu staje się lepszy, mówi.
Niestety, kiedy Panero i jej współpracownicy próbowali powtórzyć wyniki badania z 2013 roku, nie powiodło im się. "Konsekwentnie jednak stwierdzaliśmy, że całe życie czytania fikcji przepowiada twoją teorię umysłu" - mówi. Korzyści mogą nie być natychmiastowe, ale jest możliwe, że czytanie książek pomaga lepiej rozumieć i komunikować się z innymi ludźmi" - mówi Panero. "Czytanie pomaga nam spojrzeć z perspektywy różnych postaci, z którymi normalnie nie mielibyśmy do czynienia, a także daje nam poczucie ich psychologicznych doświadczeń oraz tego, jak oddziałują na innych ludzi i sytuacje".
Podczas gdy niektóre książki z dziedziny literatury faktu czy nawet telewizja mogą oferować podobne spostrzeżenia, mówi, że ludzie raczej nie uzyskają takiej samej głębi czy bogactwa z pozalekcyjnych form mediów. "Czytanie wymaga więcej energii umysłowej i wyobraźni niż telewizja, która jest bardziej pasywnym medium" - mówi.
Więcej badań sugeruje, że czytanie książek poprawia słownictwo, a posiadanie szerokiego zasobu słownictwa nie jest użyteczne tylko dla samego siebie - mówi Panero. "To pomaga nam opisać nasze doświadczenia i emocje innym w jasny sposób." To z kolei może pomóc nam formować i utrzymywać bliskie relacje, mówi Panero.
Inni eksperci twierdzą, że istnieją dowody na to, że czytanie tradycyjnych książek - takich, które są oprawione i wydrukowane na papierze - może przynieść korzyści nie związane z czytnikami elektronicznymi czy audiobookami. "Stwierdziliśmy, że czytanie z ekranu jest mniej efektywne - co oznacza, że trwa dłużej" - mówi David Daniel, profesor psychologii na Uniwersytecie Jamesa Madisona.
Wiele badań Daniela skupia się na sposobach wchłaniania i przetwarzania informacji przez ludzi w środowisku edukacyjnym. W jednym z jego badań, opublikowanym w 2010 roku, stwierdzono, że studenci, którzy słuchali dźwiękowej wersji tekstu, wypadali gorzej w quizie na temat zrozumienia niż studenci, którzy przeczytali ten sam tekst na papierze. Jego praca pokazała, że swoboda krótkiej przerwy w celu ponownego przeczytania lub rozważenia zdania odróżnia czytanie od audiobooków.
Inne badania wykazały, że czytelnicy mniej w pełni rozumieją długie fragmenty tekstu podczas czytania na ekranie, a nie na papierze. Jeszcze więcej badań wykazało, że czytanie na papierze przewyższa również czytanie na ekranie, jeśli chodzi o wyniki w zakresie rozumienia tekstu przez uczniów. "Myślę, że czytanie z ekranu w jakiś sposób zmienia doświadczenie czytania" - mówi Daniel.
Należy zauważyć, że większość badań porównujących jedno medium do drugiego ma charakter wstępny - mówi Pugh. "Większość tego, co możemy dziś powiedzieć, opiera się na zdrowym rozsądku i spostrzeżeniach opartych na tym, co wiemy o wzmacnianiu mózgu."
Mimo to, dodaje: "Myślę, że możemy powiedzieć, że społeczeństwo, które nie pobudza uwagi i wyobraźni oraz czytania historii, traci część swojej siły."